Kop van Overijssel route


Ga je mee?

Nog 4 plaatsen over! Zin om mee te rijden?

AANMELDEN
Inloggen voor meer details

Als je inlogt zie je meer informatie, bijvoorbeeld de startlocatie of een overzicht van de deelnemers die zich al hebben ingeschreven.

INLOGGEN

Organisator

  • ORGANISATOR: roodbaard
  • TOERRITTEN: 27
  • GEORGANISEERD: 9

 

Datum en tijd

  • START: vrijdag 22 maart 2019 om 10:00
  • EINDE: vrijdag 22 maart 2019 om 17:00

 

Algemeen

picture
  • SOORT ACTIVITEIT: Dagtocht
  • REGIO: Oost Nederland
  • LENGTE RIT: 200km
  • RIJSTIJL: Toeren
  • WEGDEK: Asfalt
  • VOORRIJDER: roodbaard

 

Deelnemers

  • MAX. AANTAL DEELNEMERS: 14
  • PLAATSEN VRIJ: 4
  • VOOR WIE: Mannen en vrouwen
  • ERVARING: Alle niveaus

 

Omschrijving

Aanvulling: 19-03: De weg van Zwartsluis naar Belt-Schutsloot ligt eruit. Omleiding via Beukers. In Zwartsluis de weg richting Giethoorn volgen. Je komt bij de afslag Belt-Schutsloot terug op de route.

Lekker genieten een rit door de "Kop van Overijssel", een relatief onbekend stukje Nederland. Een gebied van turfwinning, dijkdoorbraken en overstromingen. De grote meren en de kolken langs een dijk zijn daardoor ontstaan. Het gebied stond in directe verbinding met de Zuiderzee, als het daar stormde had men hier natte voeten. De route blijft bij benadering geheel binnen Overijssel, we bietsen een klein stukje Drente en Gelderland mee, maar dat mag geen naam hebben.

We beginnen in Zwolle. Zwolle is de hoofdstad van Overijssel.

We rijden binnendoor richting Hasselt. Hasselt was de overslagplaats voor turf gestoken in de Overijsselse veengebieden. Die turf werd aangevoerd via de Dedemsvaart. Via de haven van Hasselt werd de turf vervoerd naar de grote steden, waar het werd gebruikt voor de verwarming. Turf is geen schone brandstof, waar turf toegepast werd zal een enorme smog gehangen hebben. Dass war einmahl.

Globaal is de route verder: Rouveen, Zwartsluis, Belt-Schutsloot, Wanneperveen, Nijeveen, Giethoorn, Scheerwolde, Nederland, Baarlo, Kuinre, Ossenzijl, Blokzijl, St. Jansklooster, Genemuiden, Kamperzeedijk, Grafhorst, Kampen, Kamperveen (Teunis), De Zande, 'd-Heerenbroek en eindpunt Zwolle.

Bij Kampen rijden we over prachtige dijkweggetjes. Verder over de recent aangelegde waterwerken bedoeld als overloop van de IJssel bij extreem hoge waterstanden en ter voorkoming dat het rivierwater de stad in stroomt. Bij Kampen heeft de IJssel geen uiterwaarden, dus het hoge water kan nergens naar toe.

Het eindpunt is in Zwolle bij het Engelse Werk. Zwolle ligt niet aan de IJssel en de functie van de locatie Engelse Werk was de verdediging van het kanaal dat Zwolle met de IJssel verbindt. Dat kanaal ligt er gedeeltelijk nog, maar het heeft haar functie als verbinding tussen Zwolle en de IJssel verloren. We rijden over de sluis en de ophaalbruggen van dat kanaal.

Er zit één pont (Zwartsluis-Genemuiden) in de route (veergeld incl. bestuurder 2,10, passagier 0,50)

Ik zal dit verhaal in de loop van de volgende week verder uitbreiden en ook de route plaatsen.

 Ik heb het aantal deelnemers op 14 personen gesteld. De bedoeling is om in twee groepen van 7 motoren te rijden. Ik zoek dus nog een tweede voorrijder (via PB).
Die 14 personen is voor mij niet het absolute maximum. Als er meer voorrijders zijn kunnen er meer rijders deelnemen. We zullen goed moeten uitkijken waar we de stops houden.

De bedoeling is om half tien te verzamelen, koffie te drinken en om 10 uur te vertrekken. Elke anderhalf uur een stop. Tegen half twaalf is er dan een koffiestop (Café Restaurant Brederwiede in Wanneperveen) en tegen half twee een lunchstop (Ossenzijl).