Deze rit is 18 juli 2025 verreden. Door omstandigheden heb ik verstek moeten laten gaan. De reacties waren zeer positief, zodanig dat ik de route ook wil rijden. Vandaar dat ik de rit nogmaals op MM zet.
Inleiding:
De Zuyderzee geeft en neemt en blijkbaar geeft het meer dan dat het neemt, want we wonen hier nog steeds. Langs de Zuyderzee hebben zich draconische watersnoodrampen afgespeeld met honderden slachtoffers tot gevolg. Gemiddeld elke 2 jaar gebeurde er wel wat, variërend van een schipbreuk tot dijkdoorbraken en grote overstromingen. De ramp van 1825 was de grootste watersnood van de 19e eeuw. Dit is mede een aanleiding dat, jaren later en ondanks bezwaren van de visserij, de Afsluitdijk is aangelegd.
De Stormvloed van 1825 was een stormvloed die plaatsvond tussen 3 en 5 februari 1825 en grote schade veroorzaakte langs de Nederlandse, Duitse en Deense Waddenkusten en met name de oostelijke kust van de Zuiderzee. Ook Vlaanderen werd getroffen. In totaal vielen ongeveer 800 doden te betreuren. In de Nederlandse provincies Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland, Utrecht en Holland leidde de stormvloed tot ernstige dijkdoorbraken en overstromingen waardoor 379 mensen het leven verloren. Hiervan vielen er 305 in de provincie Overijssel, 25 in de provincie Holland en 17 in de provincie Friesland. De schade werd geraamd op circa 29 miljoen gulden, omgerekend zo'n 500 miljoen euro, voor die tijd een astronomisch bedrag.
Ten tijde van het passeren van de storm was het volle maan en dus hadden de zeedijken te maken met springvloed. De storm woei uit het noordwesten en stuwde het zeewater de Duitse Bocht in, tegen de kustlanden aan. In de weken voorafgaand aan de stormvloed had het extreem veel geregend. Eind november 1824 was er ook al een zware storm geweest. Sommige dijken waren doorweekt geraakt en konden tegen de extra belasting door deze storm geen stand meer houden.
In de jaren voorafgaand aan de stormvloed waren veel overheidsmiddelen besteed aan andere zaken dan onderhoud van dijken. Herstel van de economie en directe armoedebestrijding hadden, zo kort na de Napoleontische oorlogen, die tot 1814 geduurd hadden, nog prioriteit.
We rijden door Friesland. Waarom Friesland in combinatie met de watersnoodramp? Belangrijkste: het is 200 jaar geleden. Om even stil te staan waar we gestaan hebben in onze strijd tegen het water. Dat we ook verloren hebben. 60% van de oppervlakte van Friesland heeft voor kortere of langere tijd onder water gestaan. Zeewater wel te verstaan. Het plaatje geeft de gebieden weer die overstroomd zijn geweest. Het heeft maanden geduurd voordat al het zoute water verdwenen was. Dat heeft een enorme inpact op de vruchtbaarheid van de bodem. Het Friese landschap is getekend door deze watersnoodramp. De Afsluitdijk is er nu, maar dat is maar een heel dun streepje in die onmetelijke en soms kolkende zee. We moeten alert blijven.
Nalezen:Op de weg met de motor kom je niet overal, bovenstaande linken geven niet alleen uitleg maar ook wandel- en fietsroutes.
Verzamelen vanaf 9:30 uur, rijden om 10 uur.
Beschrijving:
- Het startpunt is bij MC Donalds in Lemmer
- Vlakbij is een vriendelijke geprijst tankstation (BP, Zeedijk)
Stops:
- Koffie: De Koevoet - Troelstraweg 17 - 8524 DK Teroele
- Lunch: Loev Workum - Merk 18 - 8711 CL Workum
Aanvullingen/wijzigingen:Als je mee wilt en de rit is vol, schrijf je in op de reservelijst. Er is altijd kans dat er iemand afvalt. Of dat ervaren voorrijders zich aanmelden en er meerdere groepen kunnen worden gevormd en waardoor het aantal deelnemers kan worden vergroot.
Als je inschrijft en besluit toch niet mee te gaan, stuur mij een PB en ik schrijf je uit en voeg iemand van de reservelijst (meestal de bovenste, wie het eerst komt ........) toe.
Disclaimer: Deelname is voor eigen rekening en risico. De organisator en zij die medewerking verlenen aan de rit zijn niet aansprakelijk te stellen. Door je in te schrijven ga je nadrukkelijk hier mee akkoord. erzamelen vanaf 09:30 uur, rijden
uiterlijk 10:00 uur (of eerder indien compleet).