Cruising Scandinavia 2019


Helaas...

Deze toerrit heeft in het verleden plaatsgevonden, je kunt dus niet meer meerijden.

Inloggen voor meer details

Als je inlogt zie je meer informatie, bijvoorbeeld de startlocatie of een overzicht van de deelnemers die zich al hebben ingeschreven.

INLOGGEN

Organisator

  • ORGANISATOR: T-O-man
  • TOERRITTEN: 188
  • GEORGANISEERD: 102

 

Datum en tijd

  • START: vrijdag 19 juli 2019 om 09:00
  • EINDE: vrijdag 16 augustus 2019 om 15:00

 

Algemeen

picture
  • SOORT ACTIVITEIT: Vakantie
  • REGIO: Overig
  • LENGTE RIT: 7000km
  • RIJSTIJL: Toeren
  • WEGDEK: Asfalt
  • VOORRIJDER: T-O-man

 

Deelnemers

  • MAX. AANTAL DEELNEMERS: 4
  • PLAATSEN VRIJ: 3
  • VOOR WIE: Mannen en vrouwen
  • ERVARING: Gemiddeld

 

Omschrijving

Ik ga van half juli tot half augustus een toer maken naar Scandinavie. Op de eerste plaats om mijn dochter die in Zweeds Lapland woont te bezoeken, maar vooral ook ook van de prachtige natuur in Zweden en Noorwegen te gaan genieten. Globaal ziet mijn reis er als volgt uit; Dag 1 rijden we naar Noord Duitsland, dan volgt een oversteek per veerboot van Puttgarden naar  Rødby in Denemarken. Vandaar een stukje snelweg om via Kopenhagen de brug over de Sont over te steken naar Malmö. Hier in Zweden aangekomen toeren we over mooie landelijke wegen naar Lapland. Dan hebben we er ongeveer een week opzitten, misschien iets langer. In Lapland wil ik een paar dagen blijven om wat te rusten en misschien nog een regionaal uitstapje te maken.
Hierna trekken we de bergen over naar Noorwegen. Al naar gelang het tijdspad pakken we de noordelijke route naar Moi Rana of steken recht door naar Trofors. (dit scheelt 2 dagreizen)
Vanaf Trofors zakken we het Fjorden gebied in. We nemen onder andere de Gouden Route, en de Atlantic Highway. Schitterende wegen door een prachtig en majestueus land.  Natuurlijk nemen we de Trollsteggen, en rijden we langs de Hardangerfjord. Over grillige wegen zakken we tenslotte af naar Kristiaanssand waar we de veerboot naar Denemarken, Hirsthals nemen. De laatste dagen gebruiken we om langs de Deens west kust terug naar Duitsland te rijden. Vervolgens laten we Bremen links liggen en gaan via mooie Duitse hoofdwegen terug naar het kikkerlandje.
Aangezien hotels niet al te dik gezaaid zijn dit deze uitgestrekte landen neem ik een tentje mee voor nood. Ik probeer wel zo veel mogelijk in hotel, B&B of trekkershut een plek te vinden. Ik heb hele goede ervaringen om gewoon dagelijks via internet een slaapplaats te zoeken en vinden in de buurt van de bestemming. Dit laat je vrij om zo lang of zo kort te rijden als je wilt. Ik denk aan 300-400km per dag over bochtige, golvende wegen. Circa 200-250 km in bergachtige gebieden.  Met 7000km betekent dit toch zeker 25 reisdagen op de motor en daarbij nog een paar rustdagen tussendoor.  Vertrek en terugdata zijn niet heilig. Ik ben wel gebonden aan de periode van 16 juli tot 18 augustus. In verband met gemakkelijk logies boeken gaat mijn voorkeur uit naar een reis met 2 of 4 personen. Uiteraard is een duo ook welkom.
Het is natuurlijk belangrijk dat reisgenoten qua karakter en leef en eetgewoonten een beetje bij elkaar passen. Darom wil ik voorafgaand aan de vakantie een paar keer met eventuele deelnemers afspreken voor een toer of weekendje in Nederland.
Ik heb al een flink aantal andere grote en lange motortochten gemaakt , o.a. naar Spanje, Italie, Frankrijk, etc. Mijn ervaring is dat je voor zo'n reis moet rekenen op een budget van ca 100,= per dag incl brandstof. Aangezien alcohol in Scandinavie erg duur is en ook andere levensmiddelen wat hoger in prijs liggen als in Nederland, zul je voor deze reis wellicht wat ruimer moeten begroten.
Ik heb nu de laatste hand gelegd aan de globale route en heb al zitten genieten van al het moois wat ik op kaarten en Google-Earth ben tegengekomen. In het echt zal het nog meer genieten zijn van een eindeloos landschap, een relaxte sfeer, en uren rijden zonder last te hebben van ander verkeer. 
Ook zin gekregen ? Stuur maar een PB voor meer info. of meld je aan.

PS, omdat het bestand te groot was heb ik een stukje van de route afgehaald. Start en eindpunt van de route liggen nu in Duitsland